Managed ad

SEO Moduler

Av Pontus, 2 juni, 2013

 Nu har jag börjat arbetet med att få upp hundlägrets hemsida på sökresultaten. Då får vi väl lära oss lite SEO, så nu har jag börjat testa lite moduer på min testsida.

Transliteration - Rensar adresserna från tecken som inte är lämpliga att ha i URLen, tex å ä och ö.

Token - Tokens är korta textsträngar som ersätts med hjälp av platshållare. Genom att skriva tex [site:name] så ersätts det med namnet på sidan. Används av de andra moduleran för att man ska kunna anpassa URL mm

Page Title - Title är det som står längst upp i webbläsaren när du är inne på en sida. Det är även det som står som rubrik i sökresultatet på sökmotorerna, genom att ha bra text där så kan träffarna och klicken öka. Page Title hjälper dig att utforma den texten som du vill ha den.

Path Auto - Skapar automatiskt bätttre adresser till sidorna istället för /?q=node/20 så kan adressen till vara /omoss. Det går att göra manuellt för varje inlägg men med hjälp av den här modulen och Token så kan du styra hur de ska se ut atumoatiskt. Det här brukar kallas för SEO vänliga URLer. För att få bort ?q= så ställer du in i Drupal att använda "Rena URLer"

Global Redirect - När man skapar alias på sidorna med hjälp av Path Auto så ser det ut som 2 kopior på samma sida vilket är en big no no om du vill komma högt upp i sökresultaten. Global Redirect löser det genom att skapa 301 (permanenta) redirects från den gamla URLen til det nya aliaset. Tada nu syns det knappt at vi kör drupal längre.

Redirect - Om du ändrar adressen till en sidan så skapar den här modulen automatiskt en redirect till den nya sidan.

 Fortsättning följer

 

Managed ad